TGV, trenul de mare viteza francez, implineste 30 de ani din momentul in care a intrat in serviciu, anul acesta. Avantajele, fiabilitatea si confortul pe care TGV il asigura au facut din trenul de mare viteza (train a grande vitesse) un succes al Cailor Ferate Franceze si mandria Europei.
Societatea Cailor Ferate Franceze vrea sa faca din aniversarea celor 30 de ani un moment remarcabil, cu atat mai mult cu cat Franta a fost prima tara din Europa care a pus in circulatie trenurile de mare viteza.
Cu locomotiva sa cu nas ascutit, vopsit in portocaliu, pentru a fi cat mai vizibil cu putinta, TGV a facut prima cursa de la Paris la Lyon, in 22 septembrie 1981, iar primii calatori au urcat la bord in 27 septembrie 1981.
In acel moment TGV circula cu 260km/h, scrie L'Internaute. Incercarile de a face o linie de mare viteza au inceput in 1961. Primul prototip a circulat in 1967 cu 230 km/h.
Caracteristicile TGV au fost, din prima zi si pana in prezent, fiabilitate, siguranta si frecventa regulata a trenului de calatori. TGV a beneficiat de un succes comercial mult peste asteptari, ceea ce a facut posibila deschiderea a noi trasee.
A doua linie TGV dupa Paris-Lyon a fost TGV Atlantic care leaga Tours si Le Mans, linie inaugurata in 24 septembrie 1989. Pe acest traseu TGV a doborat toate recordurile de viteza ale unui tren, stabilind incredibila viteza de 515,3 km/h.
TGV este al treilea tren de mare viteza, dupa cel japonez si dupa Intercity, din Marea Britanie. In ceea ce priveste tehnologia, aceasta este, de departe, cea mai buna din toata lumea, asa explicandu-se faptul ca firma producatoare a TGV, Alstom, a vandut 650 de garnituri de mare viteza in Italia, Argentina si Maroc.
Din momentul in care a fost lansat, in 1981, viteza medie a ganiturilor a cresc