Comerţul internaţional şi-a revenit la nivelul de dinainte de criza economică globală, iar în anii următori ierarhiile în comerţul global se vor modifica în mod radical pe măsură ce economiile emergente vor începe să domine principalele rute maritime şi aeriene la orizontul anului 2030.
Acestea sunt principalele concluzii ale unui raport recent al PricewaterhouseCoopers care analizează viitorul comerţului internaţional, luând în calcul evoluţia primelor 25 de destinaţii comerciale maritime şi aeriene până în 2030.
În cadrul raportului, economiştii PwC au folosit tehnici speciale de modelare economică pentru a proiecta evoluţia schimburilor comerciale bilaterale, atât cele maritime, cât şi cele aeriene, analizând 29 de economii de-a lungul următoarelor două decenii.
Potrivit studiului, China va depăşi Statele Unite şi va domina comerţul global la orizontul anului 2030. De asemenea, patru rute comerciale majore vor aduce oportunităţi semnificative de dezvoltare pentru companiile de transport şi logistice: regiunea Asia-Pacific, comerţul dintre economiile emergente şi pieţele dezvoltate - îndeosebi ruta Germania-China, comerţul dintre economiile emergente, pe ruta Asia - America Latină si comerţul dintre China şi Africa.
Comerţul internaţional a scăzut puternic în 2009, dar şi-a revenit la nivelurile anterioare, şi se estimează că anul 2010 va marca depăşirea volumului de mărfuri schimbate în 2008, considerat anul de vârf.
Ca proporţie din PIB-ul global, comerţul internaţional va creşte pe termen scurt, pe fondul revenirii creşterii economice.
Până în 2030, peisajul competitiv în comerţul internaţional se va modifica radical, economiile emergente începând să genereze cea mai mare parte a producţiei globale.
„România are potenţial de a deveni, prin intermediul portului Constanţa, principala poartă de intrare a bunurilor provenind d