Un reportaj publicat de ziarul „Washington Post“ arată că momentul istoric este predat diferit în şcolile din nordul şi în cele din sudul Americii. Aniversarea a 150 de ani de la primul atac de la Fort Sumter din Carolina de Sud, a devenit un moment de „predat“ despre Războiul Civil, în majoritatea şcolilor americane.
Cum învaţă elevii americani despre sclavie şi secesiune, variază de la şcoală la şcoală, de la stat la stat şi de la profesor la profesor. Anul acesta, statul Virginia s-a confruntat cu o problemă delicată atunci când Consiliul de Educaţie al statului a retras un text din manualele de clasa a IV-a, „Statul nostru Virginia - trecut şi prezent", în care apărea scris că mii de afro-americani au luptat pentru Sud.
Mulţi istorici au respins cererea Consiliului. Anul trecut, în Texas, autorităţile au votat ca elevii de clasa a VIII-a să studieze discursul preşedintelui Statelor Confederale ale Americii, Jefferson, dar şi primul şi al doilea discurs inaugural al preşedintelui Abraham Lincoln. Jeremy A. Stern spune că diferenţele între abordarea Războiului Civil în educaţie sunt dramatice.
Cum s-a ajuns la această situaţie?
Pentru profesorii de şcoală primară, provocarea cea mai mare este să explice de ce a avut loc războiul. Edward L. Ayers, preşedinte al Universităţii din Richmond şi istoric, spune că lucra la un eseu când fiica sa de 11 ani l-a întrebat: „Dar, tata, de ce a început Războiul Civil?". „Pentru un moment am tăcut, calculând costurile şi beneficiile în a explica complexitatea istorică unei persoane atât de tinere şi am spus: «Din cauza sclaviei»".
Ideea principală prin care le poţi explica tinerilor elevi, spune William Davis, un istoric din Virginia, este: „Sclavia duce la secesiune şi secesiunea duce la război. Dar până şi asta simplifică prea mult lucrurile". În Carolina de Sud, unde războiul a înce