Și zero povești de succes
+ Click pe grafic pentru mărire +
Salarii. Nu doar că tăierile cu 25% s-au făcut anapoda – unii au primit în continuare salariile mărite – culmea nesimțirii! – pe baza unor norme de aplicare a legii clasificate ca “secret de serviciu”. Cazul din Ministerul de Interne este primul ieșit la iveală, însă datele INS sugerează că e de fapt un fenomen la scară largă. Primul set de date după tăieri, aferent lunii august 2010, arată o reducere medie de doar 15% în cazul angajaților din administrație. Care bugetari primesc măriri de salarii chiar acum vom afla probabil peste 50 de ani.
De ce? Una dintre marile probleme atunci când este vorba de reformat statul este că nimeni n-are o bază de date unitară cu toți bugetarii – cu atribuții și remunerație. Se discută despre ea de ani de zile, a fost promisă inclusiv de acest Guvern, dar n-a făcut-o nimeni, deși ar dura doar câteva săptămâni. Reforma n-a trecut nici măcar de pasul ăsta.
Timp în care Legea Salarizării Unitare nu este aplicată, pentru că ar trebui să taie de la politrucii din administrație și să dea la medici. Până acum, singura “performanță” în materie de salarizare este că medicii rezidenți au fost trântiți înapoi sub 1.000 de lei.
Pensii speciale. Ca și în cazul măririlor de salarii votate aiurea și neacordate, și pensiile speciale tăiate încep să fie întoarse de justiție. Așa se face că economiile bugetare de acum s-ar putea transforma într-o povară și mai mare pentru anii viitori.
Birocrație. Funcționează mai bine aparatul de stat? În continuare, birocrația funcționează după regula triadei de aur: pentru orice este nevoie de cerere scrisă de mână, copie și adeverință – cel puțin câte una din fiecare. Se adaugă – opțional – număr de înregistrare obținut de la altă coadă sau ștampilă, obținută de la altă instituție. Poliția mai cere și cazierul judiciar,