Turbulenţele produse de dezastrul natural din Japonia de luna trecută evidenţiază importanţa în creştere a strategiei legate de lanţurile de distribuţie în rândul producătorilor din întreaga lume, scrie Financial Times.
Aceştia au fost obligaţi să-şi analizeze rezistenţa reţelelor devenite din ce în ce mai complexe şi să caute modalităţi de reducere a vulnerabilităţii acestora în faţa unor întreruperi neprevăzute.
În ultimul deceniu, mulţi producători şi-au împărţit producţia de componente între mai mulţi contractori, adesea în ţări asiatice cu costuri reduse. Decizia priveşte reducerea costurilor, însă face în acelaşi timp parte dintr-o tendinţă generală de ajustare a operaţiunilor în sensul concentrării asupra zonelor considerate a fi de bază, cum ar fi dezvoltarea de produse şi marketingul.
Totuşi, mişcarea către o producţie "lean" face lanţurile de distribuţie din ce în ce mai vulnerabile în faţa unor probleme de genul celor apărute în ultimele săptămâni în urma dezastrului din Japonia.
Efectele dezastrului s-au simţit cel mai puternic în sectoare precum cel auto, al producţiei de echipamente de construcţii şi produse electronice. Furnizorii din Japonia, a treia mare ţară producătoare la nivel mondial după China şi Statele Unite, sunt specializaţi în producţia de componente dificil de creat de alte companii.
Catastrofa din Japonia vine la scurt timp după şocuri similare la nivelul lanţurilor de distribuţie, cum ar fi norii de cenuşă rezultaţi în urma erupţiei vulcanului islandez de anul trecut şi protestele muncitorilor de la fabricile de produse electronice din China tot de anul trecut.
Cea mai mare problemă, în opinia lui Barry Tarnef, risk manager în cadrul Chubb, un grup american de asigurări, este că mulţi manageri din sectorul de producţie nu dispun de informaţiile necesare pentru mobilizarea de aranjament