După o lungă perioadă în care părea singurul segment de piață în creștere, zona mașinilor second-hand a intrat în declin. Odată cu scăderea pieței, și prețurile au început să dea înapoi.
În primul trimestru al acestui an, au fost înmatriculate în România doar 31.439 de autoturisme second-hand, cu aproape 4.000 mai puține decât în aceeași perioadă a anului trecut și doar o treime din totalul înmatriculărilor de astfel de vehicule înregistrat în primele trei luni ale anului 2009.
Motivele sunt deja cunoscute: taxa pe poluare majorată, prețurile în creștere ale combustibililor și scăderea veniturilor populației. Interesant este însă că, spre deosebire de primul trimestru al lui 2010, când scăderea accelerată a înmatriculărilor de mașini de ocazie era însoțită de o prăbușire a pieței de autoturisme noi, în acest an, în timp ce piața second-hand scade, înmatriculările de mașini noi sunt în ușoară creștere.
Conform dealerilor de mașini noi și de ocazie, acesta este un efect direct al actualului sistem de calcul al taxei pe poluare, care face nerentabilă achiziționarea unui vehicul second-hand din import.
Cât privește mărcile preferate, puținii români care mai cumpără mașini de ocazie rămân consecvenți: vor mașini germane. Astfel, cele mai căutate mașini second-hand aparțin mărcii Volkswagen, urmată de Opel.
Prețurile scad încet, dar sigur
Conform unui studiu realizat recent de Daedalus și Auto.ro, prețul mediu al mașinilor de ocazie a scăzut în 2010 cu 12% față de anul anterior. Iar tendința observată anul trecut continuă și în 2011. Astfel, luând drept exemplu un Volkswagen Golf fabricat în 2005, care a parcurs deja 100.000 de kilometri, una dintre cele mai căutate mașini de pe piața second-hand, se poate observa că prețul a scăzut de la circa 8.400 de euro, în primăvara lui 2009, la 6.930 de euro, în aprilie 2010, ajungând în ace