Rezerva Romanian Air Force One, BAe 146-200 YR-BEA / Dobrogea, o amintire a flotei ROMAVIA
Compania aeriană oficială a României, care asigură conform legii zboruri pentru preşedintele României, prim-ministru, preşedinţii celor două camere ale parlamentului, şi-a pierdut certificatul de operator aerian. Motivele sunt legate de dificultăţile financiare ale companiei. Fostul director general al ROMAVIA şi-a dat demisia la începutul lunii ianuarie a acestui an, locul său fiind luat de fostul director de operaţiuni.
ROMAVIA îşi va putea recăpăta acest certificat după ce va reîndeplini cerinţele tehnice necesare. Compania civilă de transport aerian aflată în coordonarea Ministerului Apărării Naţionale îşi păstrează în continuare Licenţa de Transportator Aerian cu numărul 002. Practic, ROMAVIA este cea de-a treia companie aeriană românească, după TAROM (Transporturile Aeriene Române) şi LAR (Liniile Aeriene Române) - companie desfiinţată.
Conform datelor furnizate de Autoritatea Aeronautică Civilă a României, ROMAVIA nu mai are acest certificat de operator aerian încă din data de 22 februarie 2011.
Această situaţie are mai multe explicaţii.
Pentru transportul demnitarilor, ROMAVIA a avut în dotare, în ultima vreme, înainte de intrarea în “dificultăţi financiare” – aşa cum stă scris în documente oficiale ale companiei intrate în posesia cotidianul.ro -, trei aeronave din totalul celor patru aflate în flota acestei companii. Dintre cele trei, doar două au mai fost în stare de operare în ultimul an.
Prima dintre acestea este de fapt celebrul Romanian Air Force One (cunoscut şi sub alte precum: denumiri Air Force Unu, Traian One, ex-Air Force Ion), Boeingul 707 - 3k1c, înmatriculat YR-ABB “Carpaţi”, construit în 1974 şi comandat de fostul dictator comunist Nicolae Ceauşescu.
A doua aeronavă era un BAe 146-200, înmatriculat YR-BEA “Dobrogea”, c