Experţii spun că preţul biletelor se va reduce cu 50%, iar numărul pasagerilor se va tripla, dacă Moldova va implimenta regulile europene privind piaţa aeriană. Guvernul negociază de şase luni cu Bruxelles-ul un acord de liberalizare a sectorului, iar Boris Gherasim, viceministrul Transporturilor, dă asigurări că documentul va fi semnat în 2012.
Moldova este, alături de Belarus, una dintre cele mai scumpe destinaţii din Europa, susţin specialiştii, şi asta din cauza că piaţa noastră nu este liberalizată. Potrivit lui Radu Bezniuc, preţurile la călătoriile avia spre aceeaşi direcţie din Chişinău ajung a fi de şapte ori mai mari decât cele din Bucureşti. „Practica altor state demonstrează că, liberalizarea pieţei, care permite intrarea fără restricţii a operatorilor Low Cost, duce la scăderea de două ori a preţurilor pentru biletele de avion într-un an-doi", susţine Bezniuc, în studiul „Perspectivele de reformare a sectorului serviciilor de transport aerian din Moldova".
„A RĂMAS DE NEGOCIAT DETALIILE TEHNICE"
Leonid Litra, expert la IDIS „Viitorul", susţine că suma uriaşă pe care o achită moldovenii pentru bilete de avion este costul plătit pentru menţinerea monopolului companiei de stat Air Moldova.
Oficial, şi autorităţile susţin liberalizarea pieţei avia. Au inclus acest obiectiv şi în programul de guvernare. În acelaşi timp, în cadrul Guvernului există două opinii divirgente: premierul Vlad Filat susţine liberalizarea pieţei, iar Anatol Şalaru, ministrul Transoporturilor, se opune şi declară că atragerea companiilor Low Cost în ţara noastră ar fi un lucru dificil, din cauza unui trafic foarte mic de călători. „Amândoi susţin acelaşi lucru, dar fiecare înţelege în felul lui. Liberalizarea pieţei este singura variantă", a declarat Boris Gherasim, viceministrul Transporturilor. „A rămas de negociat detalii tehnice. În cel mult doi ani vom avea