În România, numărul celor care citesc şi socotesc cu dificultate este încă mare, se arată într-un raport al Comisiei Europene. Asta în condiţiile în care nivelul educaţiei în rândul statelor comunitare a crescut considerabil. Eforturi sunt necesare în continuare - se mai arată în raport în timp ce comisarul european pentru educaţie îndeamnă Guvernele să nu mai taie din bugetele destinat învăţământului.
În 2009 România înregistra un procent de 40 la sută de persoane cu competenţe scăzute în domenii ca matematica, ştiinţe şi citire în condiţiile în care media Uniunii Europene la acest capitol e de 17 procente. Cele mai performante state sunt Finlanda, Țările de Jos şi Estonia. România mai are mult de lucru dacă vrea să atingă obiectivul stabilit la nivel european pentru 2020 şi anume sub 15 la sută.
Este unul din cele 5 obiective ale strategiei Europa 2020, adoptată în 2009 de miniştrii educatiei din Uniunea Europeană.
Celelalte obiective vizează reducerea abandonului şcolar sub 10 % fata de 15 la suta cat este in prezent, creşterea numărului absolvenţilor de studii superioare cu vârsta sub 30 de ani (de la 31% la 40%) creşterea ratei de ocupare a forţei de muncă până la cel puţin 75% (de la nivelul actual de 69%) si creşterea cheltuielilor în domeniul cercetării şi dezvoltării până la 3% din PIB - în prezent, bugetul alocat acestui sector reprezintă doar 2% din PIB, fiind mult mai scăzut decât cel din SUA şi Japonia.
Comisarul european pentru educaţie, Androulla Vassiliou, spune că "este clar din datele noastre actuale că, în ciuda îmbunătăţirii situaţiei generale în toate domeniile, numai unul din cele cinci criterii de referinţă a fost atins. UE a reuşit spectaculos în obiectivul său de a creşte numărul aboslvenţilor de matematică, ştiinţă şi tehnologie. În 2000, am avut în jur de 600 de mii de absolvenţi în aceste domenii. Acum avem p