- Comentariu - nr. 769 / 22 Aprilie, 2011 In 2002, barilul de titei costa 20 de dolari, in 2008 s-a atins maximul de 147 de dolari, iar acum, in 2011, este in jur de 90 de dolari barilul. Cu toate acestea, carburantii costa acum mai mult decat nivelurile de atunci si, pe cale de consecinta, energia a scumpit totul, de la transport pana la mancare. Fata de scumpirea, bunaoara, a carburantilor, s-au inregistrat proteste in intreaga lume: de la revolta pescarilor maritimi francezi, care au obtinut ajutoare guvernamentale pentru a face fata cresterii preturilor la combustibili, la transportatorii din Olanda sau soferii de autocar din Ungaria, peste tot – in Rusia, Ungaria, Franta, Spania, Portugalia, Belgia etc. – oamenii protesteaza, fac greve. Romanii au protestat si ei fata de scumpirea carburantilor, blocand, la un moment dat (in ianuarie a.c.), benzinarii din zece mari orase din tara. Conform agentiilor de presa, protestele i-au facut pe mai multi sefi de stat (inclusiv pe cel francez, Nicolas Sarkozy) sa sugereze guvernelor UE sa ia in considerare reducerea sau eliminarea taxelor pe vanzari de carburanti, iar alti sefi de state au declarat ca UE ar trebui sa aiba o strategie proprie in domeniul energiei. Se iau, de asemenea, in calcul, combaterea, in viitor, a scumpirii petrolului cu masuri fiscale, cum ar fi limitarea cresterii TVA, suprataxarea petrolistilor si penalizarea speculantilor. In Romania, unde pretul carburantilor a crescut anul trecut, si la inceputul acestui an cu peste 30%, Guvernul s-a adresat, de asemenea, Consiliului Concurentei. Si asta, deoarece pretul petrolului (al energiei) scumpeste totul, de la transport pana la mancare, conducand la inflatie, majorari de cost pentru credite s.a. Pe de alta parte, conform unor oficiali ai Fondului Monetar International (FMI), scumpirile vor afecta negativ cresterea economica din 2011, cu consecinte asupra