In timp ce in partea de lume care controleaza 30% din rezerva globala de titei sunt revolte si razboaie, Guvernul roman se gandeste la inghetarea preturilor la carburanti, o revolutie impotriva principiilor economiei de piata. Ce s-ar intampla daca o astfel de masura ar fi pusa in practica, ne explica, intr-un exercitiu de imaginatie, Cristina Filip, partener la casa de avocatura PeliFilip.
Executivul ar putea lua decizia de inghetare a preturilor la carburanti pe o perioada limitata, a anuntat la mijlocul lunii curente Iulian Iancu, presedintele Comisiei pentru Industrii si Servicii din Camera Deputatilor. “Modelul” unei astfel de masuri vine din Bulgaria, acolo unde guvernul a negociat cu LukOil, cel mai mare distribuitor de produse petroliere din piata, inghetarea preturilor la pompa pe o perioada de o luna.
Ipoteza anuntata de Iulian Iancu a venit intr-un moment de maxima tensiune, cand cel mai scump sortiment de benzina trecuse deja de pragul de 6 lei/litru, in conditiile in care preturile s-au majorat intr-un ritm galopant, necorelat insa cu evolutia cotatiilor internationale. De altfel, un raport al Fiscului de la inceput de an concluziona ca preturile la carburanti, care au crescut cu 15% in 2010, au fost majorate in mod nejustificat.
La scurta vreme de la anuntul lui Iulian Iancu, declaratiile premierului Emil Boc au pus si mai multe paie pe foc: el a solicitat Consiliului Concurentei sa verifice daca preturile la pompa ar putea fi inghetate, in baza unei legi care prevede o astfel de masura in conditii exceptionale.
In replica, Mariana Gheorghe, directorul general executiv al OMV Petrom, cea mai mare companie petroliera din Romania, a spus ca inghetarea este permisa de legislatia romaneasca, dar ca nu exista un astfel de precedent pe o piata libera. "Orice astfel de inghetare va fi temporara, pentru ca asta e spiritul unei interventii