Compania Romavia, cunoscută ca transportator al Președinției, și-a pierdut licența de zbor, riscând ca din vară să i se anuleze total dreptul de zbor. Analiștii din industrie explică situația prin acumularea problemelor financiare.
Percepută dintotdeauna drept transportatorul Preşedinţiei şi Guvernului, Romavia - Compania Română de Aviație, aflată în subordinea Ministerului Apărării Naționale - a ajuns, în doar 12 luni, de la extaz la agonie.
În 2007, Romavia se schimba la față, introducând zboruri comerciale către Franța (Strasbourg), Germania (Nürenberg) și Israel (Tel Aviv). La vremea respectivă, compania era pe profit și avea o cifră de afaceri de peste 12 milioane de euro, menținută și în anul următor. Declinul a început în 2009, când cifra de afaceri a scăzut cu 10%, iar compania a înregistrat o pierdere de 1,23 milioane de euro (de la un profit de aproape 45.000 de euro în 2008). La mijlocul lui 2010, în urma datoriilor acumulate, Romavia a fost executată silit.
Traiectoria unei companii
De la începutul acestui an, Romavia a rămas fără obiectul muncii: flota și licența de zbor. Ultimul avion dedicat zborului comercial, dar care putea fi folosit și drept rezervă pentru deplasările oficiale, un BAe 146-200, a fost înapoiat proprietarului, în timp ce Boeingul prezidențial zace într-un hangar de pe aeroportul Otopeni. Mai mult, directorul general al companiei și-a dat demisia în februarie, cu mai bine de un an înainte de finalizarea mandatului, nefiind înlocuit încă. Să fie acesta sfârșitul companiei înființate în urmă cu 20 de ani?
În propunerea de buget pentru 2011, publicată în Monitorul Oficial în luna martie, figurează investiții de 11,9 milioane de lei (aproximativ 2,8 milioane de euro) și venituri din exploatare de 50,6 milioane de lei (11,8 milioane de euro), Romavia având licența de zbor suspendată de la finalul lunii febru