Relaxarea circului politic (cu exceptia "framantarilor" PDL-iste, generate de apropierea Congresului), adusa de apropierea sarbatorilor pascale, a permis multor romani sesizarea disolutiei morale a ansamblului social, decaderea traditiilor de curatare sufleteasca si impacare cu sine, forjate in secole de ortodoxie.
Pastele, momentul initial al regenerarii vietii, a devenit, pentru destui membri ai comunitatii, pretextul unei petreceri oarecare, al unei desantari limitate doar de putinatatea si precaritatea mijloacelor. Regasirea intr-un nou inceput, dupa iertarea adusa de Inviere, conteaza tot mai putin in fata "spectacolului" cu care sunt, zi de zi si in proportie de masa (ca sa reluam o formula a propagandei leniniste), agresati romanii. Revarsarea continua de vulgaritati, dezgolirea fara limita decentei a intimitatii participantilor, stimularea porcaielii intre ei, pe un fond de artificii, dansuri cu nimfete, imagini soc din lume, au devenit componente fundamentale ale show-biz-ului si tinta obisnuita a talk-show-urilor. Mentalul omului obisnuit este blocat sub acest asalt, reperele lui (in special cele morale) se pulverizeaza, credinta se pierde. Un alt tip de "umanitate" tinde sa devina modelul comportamentului cotidian al raporturilor cu ceilalti. Ceea ce sociologii numesc "personalitatea de baza" a unei colectivitati se clatina, in cazul romanilor, si risca sa fie inlocuita cu un hibrid care ii face de nerecunoscut.
Un sondaj realizat de IRES a indicat faptul ca, in proportie covarsitoare (96% dintre telespectatori), cetatenii sunt interesati de avatarurile maritale ale unor vedete - fabricate de televiziuni -, mult mai putini (67%) fiind tentati sa afle de ce presedintele Basescu a declarat ca va propune Parlamentului modificarea Constitutiei. Asadar, divorturile Oana-Pepe, Moni-Iri, sau scandalurile in care sunt implicati C. Botezatu, L. Var