Lungimea căii ferate s-a micşorat, mare parte din ea este expirată sau ar trebui reparată, iar zonele periculoase fac ca trenurile să ajungă tot mai târziu la destinaţie.
Situaţia infrastructurii CFR s-a înrăutăţit de la un an la altul, astfel că mii de trenuri au întârzieri în fiecare zi, iar orice călătorie pe calea ferată poate deveni periculoasă în orice moment. Motivul: pe rutele CFR există 1.322 de puncte periculoase, iar 95% din instalaţiile de siguranţă a circulaţiei sunt expirate sau ar trebui reparate. Numai anul trecut, aproximativ 9.750 de trenuri au întârziat 95.822 de minute din cauza defecţiunilor apărute.
Toate acestea se regăsesc într-un raport elaborat de specialiştii Ministerului Transporturilor, document ce stă la baza unui proiect de ordonanţă de urgenţă privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate. Draftul prevede ca statul să susţină investiţiile în infrastructura CFR.
„Din punct de vedere financiar, este necesar a se mări veniturile Companiei Naţionale de Căi Ferate pentru a se asigura resursele necesare întreţinerii şi reparării infrastructurii. Neadoptarea acestor prevederi va duce la introducerea de noi restricţii de viteză, la apariţia de noi puncte periculoase, ceea ce va duce la creşterea timpilor de mers şi a întârzierilor”, se precizează în document.
87% din poduri sunt expirate sau necesită reparaţii
Mai mult, 43 % din linia de cale ferată trebuia demult reparată, iar 87,9% din podurile CFR au perioada de viaţă expirată sau sunt scadente la reparaţii, ca şi 40% din tunelurile prin care trec zilnic garniturile de tren.
„Din cele 12.026 poduri şi podeţe scadente la reparaţii, 642 necesită urgent înlocuire. Pe întreaga reţea există un număr de 1.322 de puncte periculoase, 763 fiind pe linii magistrale şi principale”,