Ne aflăm pe locul 26 din 31 în ceea ce priveşte adaptarea elevilor de migranţi. Copiii de alte naţionalităţi se integrează cel mai bine în şcolile din Suedia, Canada, Belgia, Finlanda, Norvegia şi Portugalia.
În clasament, după aceste şase state, urmează Marea Britanie şi Statele Unite ale Americii. Cifrele provin din studiul MIPEX, care măsoară, evaluează şi compară politicile de integrare a migranţilor din 34 de ţări din Europa şi America de Nord.
Cercetarea internaţională arată că puţine şcoli evaluează corect ceea ce elevul nou a învăţat într-o ţară diferită. Majoritatea copiilor au dreptul să se înscrie la grădiniţă şi la şcoală. Cu toate acestea, elevii migranţi fac uneori mai multe eforturi în şcoală decât alţi colegi. Instituţiile nu sunt pregătite să ia în considerare nevoile diferite ale lor şi nici să le monitorizeze rezultatele. Marea Britanie conduce clasamentul celor mai bune politici educaţionale de integrare din Europa, Cehia în Europa Centrală şi Estonia - în rândul Ţărilor Baltice. În Italia, care se află pe locul 19 din 31, la integrarea migranţilor, nevoile elevilor care provin din alte ţări sunt văzute ca o „problemă de grup".
Există câteva programe prin care şcolile primesc finanţări şi câteva cursuri de formare pentru profesori. În afară de organizaţiile neguvernamentale, autorităţile italiene nu investesc în educaţia interculturală. Aproape nicio ţară nu are un sistem bine pus la punct care să ajute şcolile în diversitate. Puţine sisteme de educaţie din Europa se adaptează realităţii migraţiei. Cele mai implicate sunt în America de Nord, Belgia, Luxemburg, Olanda.
Privit ca o problemă
Cercetarea MIPEX arată că în situaţiile cele mai grave, în şcoli, un copil de migranţi este tratat ca toţi ceilalţi de vârsta lui, iar profesorii îl privesc doar ca pe o problemă. Astfel unii dintre copii eşuează în a învăţa cor