Pe piata centrelor comerciale, ce a trebuit sa explodeze a facut-o deja, este de parere Luiza Moraru, sefa departamentului de retail in cadrul CBRE Romania si unul dintre cei mai experimentati consultanti din piata de profil.
Luiza Moraru a explicat, intr-un interviu acordat Wall-Street.ro, care sunt pricipalele tendinte conturate in 2011 pe piata spatiilor comerciale: de la chiriasi care intra gratis in mall-uri, pana la mall-uri unde chiriile au inceput sa creasca.
Wall-Street.ro: Ati fost desemnat agent exclusiv de inchiriere pentru primul mall dezvoltat de Cora pe piata locala. Cum merg inchirierile, in contextul in care la Constanta mai este un alt mall in constructie (n.r: Maritimo Shopping Center, dezvoltat de Immofinanz)?
Luiza Moraru: La Constanta am inceput leasingul la mijlocul luniii februarie si pana in prezent proiectul este deja 40% preinchiriat. Consider ca este un semn bun pentru piata de retail si o dovada a faptului ca retailerii cauta locatii bune si proiecte serioase. Chiriasi care au semnat pana acum sunt ancore importante si cred ca la deschidere va fi un grad de ocupare de peste 80%, poate chiar 90%.
Wall-Street.ro: Inseamna ca si-au reluat retailerii extinderea, poate fi acesta un semn ca piata isi revine?
Luiza Moraru: Cu exceptia unei perioade scurte, imediat dupa ce s-a instalat criza, cand toata lumea a trebuit sa se realiniezeze si sa vada cam cum stau lucrurile, chiriasii foarte mari au fost deschisi intotdeauna la oportunitati. Evident, si acestia trebuie sa isi finanteze operatiunile si au avut dificultatile de finantare, asa ca au fost foarte atenti la ce contracte au semnat si la ce magazine au deschis, insa nivelul de deschideri al magazinelor mari a fost chiar mai mare decat inainte de criza. Schimbarile au fost ca retailerii au cautat proiecte foarte bune, conditii mai bune decat inainte de cri