Guvernul a stabilit, în şedinţa de ieri, o listă de 18 proiecte de investiţii care vor fi realizate prin parteneriate public-privat (PPP). Valoarea proiectelor numai din infrastructura rutieră şi energie este estimată la circa zece miliarde euro, iar valoarea tuturor celor 18 obiective atinge lejer 15 miliarde euro.
Potrivit declaraţiilor premierului Emil Boc, în infrastructura de trans-port rutier au fost aprobate PPP şi concesiuni pentru tronsoanele de autostradă Comarnic - Braşov, Sibiu - Piteşti, Ploieşti - Buzău - Focşani, Târgu Mureş - Iaşi - Ungheni, precum şi centura de sud şi centura de nord a Capitalei (în regim de autostradă).
Segmentul de autostradă Comarnic-Braşov este la a treia tentativă de realizare în parteneriat public-privat, ambele cu firma franceză Vinci, câştigătoarea licitaţiilor încheiate de miniştrii Miron Mitrea şi Radu Berceanu. Prima licitaţie de concesiune a fost anulată după înlocuirea Guvernului PSD cu cel al alianţei DA pe motiv că nu corespunde cerinţelor din normele europene. Cea de-a doua licitaţie, încheiată în favoarea consorţiului Vinci-Aktor, s-a finalizat cu un contract în valoare de 1,2 miliarde euro pentru cei 55 km de autostradă, care cuprindea un traseu cu multe tuneluri. După trei luni, Vinci-Aktor au reziliat contractul înainte să se apuce de lucrări pe motiv că nu a identificat surse de finanţare pentru costisitoarea construcţie.
Segmentul de autostradă Sibiu-Piteşti este evaluat la circa trei miliarde euro. Costul mare este explicabil, ca şi la Comarnic-Braşov, prin riscurile ridicate ale alunecărilor de teren, care impun soluţii constructive deosebite.
Autostrada Târgu-Mureş - Iaşi - Ungheni are o lungime de circa 300 km şi va traversa Carpaţii Orientali. În acest an, va fi finalizat/actualizat studiul de fezabilitate.
În domeniul energetic, printre cele mai incitante proiecte care vor f