Chiar dacă oficialii europeni au decis că încasarea taxei de poluare încalcă principiile de drept ale UE, autorităţile române continuă să perceapă bani. În acest context, procesele cu statul sunt câştigate fără probleme, întrucât magistraţii români sunt obligaţi să ţină cont de decizia Curţii Europene de Justiţie.
Autorităţile române insistă însă că taxa nu va fi desfiinţată. „Taxa nu va fi desfiinţată, orice poluator trebuie să plătească", a fost reacţia ministrului Mediului şi Pădurilor, Laszlo Borbely, după aflarea sentinţei Curţii Europene. „În decizia sa, Curtea Europeană de Justiţie s-a referit la o speţă din Ordonanţa 50/2008 (act normativ prin care a fost înfiinţată taxa de poluare auto). Noi am modificat această ordonanţă în decembrie 2010", a explicat Borbely pentru Adevărul.
Modificarea legislativă menţionată de ministrul Mediului a vizat, însă, numai modul de calcul şi cuantumul taxei de poluare şi nu principiul de aplicare şi nu are nici o legătură cu decizia oficialilor europeni, potrivit cărora taxa auto provoacă un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.
În ce constă discriminarea:
La înscrierea unui autovehicul second-hand, cumpărat din străinătate, posesorul este obligat să plătesca taxa de primă înmatriculare. În cazul maşinilor la mâna a doua cumpărate din România, nu se plăteşte nimic. În opinia oficialilor europeni, taxa poate deveni legală doar dacă se aplică şi la tranzacţiile de maşini second-hand înmatriculate deja în România.
În acest context, foarte mulţi români au câştigat deja procesele intentate statului, oamenii recuperând în acest fel taxa de poluare plătită. „Semnele sunt bune. Se câştigă procesele peste tot în ţară. Se câştigau şi înainte de decizia Curţii Europene de Justiţie, dar acum merg mult mai bine", a adăugat Marius Coltuc