Culoare aproape goale, vanzatori care ridica din umeri a paguba si arata standurile doldora de marfa, dar fara clienti, proprietari care se pregatesc sa-si inchida micile afaceri – asa arata, in cateva cuvinte, o dimineata de lucru in Dragonul Rosu, unul dintre cele mai mari centre comerciale din apropierea Capitalei. Reporterii Wall-Street.ro va arata ce magazine o duc mai bine in aceasta perioada, cati bani incaseaza zilnic vanzatorii si ce adaosuri se practica.
Putin inainte de ora 10, in prima zi de dupa sarbatorile pascale, parcarea din fata cladirilor complexului este pe jumatate plina. Carausii scot marfa din furgonete si o transporta catre standuri, acolo unde vanzatorii – romani sau de origine asiatica – o asaza in graba pe manechine si in rafturi. Clienti nu prea sunt, iar comerciantii stau resemnati pe scaune, cu mainile incrucisate.
“Acum stam. Ce altceva sa facem? Clientii s-au aprovizionat inainte de Paste, dar chiar si asa, fata de primele luni din 2010 vanzarile au scazut cu aproape 50%”, spune proprietara unui magazin de textile. In a treia zi de Paste a vandut in valoare de 30 de lei, iar in perioadele cele mai bune a reusit sa comercializeze produse in valoare de 300 de lei pe zi, cu ocazia Craciunului.
In conditiile in care nivelul chiriei per stand variaza intre 1.000 si 3.000 euro, dupa cum spun comerciantii, nu e de mirare ca unii dintre ei se gandesc sa inchida micile afaceri. Este si cazul producatorului de costume pentru dama Vasca Mod, infiintata chiar la inceputul crizei economice, la final de 2008. “Daca in 2010 am vandut suficient cat sa supravietuim, in 2011 stam foarte prost. Mancarea este pe primul plan, nu hainele”, spune una dintre cele doua asociate.
Cat despre clienti, asociatele spun ca pana acum s-au bazat mai mult pe vanzarea catre cei din provincie, in conditiile in care cei din Bucuresti sunt tot mai