La testarea de la Iaşi, doar 40% din liceenii de clasa a XII-a au obţinut note de trecere. Programa şcolară învechită ar putea fi cauza rezultatelor slabe, au susţinut experţii din domeniul educaţiei, într-o dezbatere marca adevarul.ro.
La mijlocul lunii aprilie, în judeţul Iaşi a avut loc o simulare a examenului de Bacalaureat cu rezultate deosebit de slabe: doar 40,39% din cei 4.515 elevi de clasa a XII-a care au participat la simulare au reuşit să obţină note de trecere. Rezultatele la disciplina matematică au fost mai proaste decât la oricare dintre celelalte probe. Să fi fost subiectele prea grele sau pregătirea elevilor prea „uşurică"? Radu Gologan, preşedintele Societăţii de Ştiinţe Matematice, crede că într-adevăr subiectele au avut „o dificultate puţin mărită", doar că acest grad de dificultate nu ar fi ridicat probleme copiilor din anii '90, de pildă, când învăţământul era mult mai bine aşezat decât în prezent.
Motive complexe
Gologan consideră că motivele care duc la un nivel atât de scăzut al promovabilităţii la testările naţionale sunt legate şi de structura diferită a intelectului copiilor din ziua de azi, „care sigur nu sunt mai proşti decât acum 20 de ani", dar şi de conţinutul curriculumului şi, în ultimă instanţă, de respectul faţă de meseria de dascăl.
„Copilul de azi e foarte practic, iar această trăsătură ajunge până-ntr-acolo încât să considere că examenul de BAC se poate rezolva cu un furt", afirmă Gologan. „Mintea acestui copil s-a schimbat. El percepe altfel realitatea. De la vârste foarte mici preia informaţia - care e foarte multă - într-o manieră foarte selectivă, pe interesul lui, iar noi, dascălii, suntem datori să-i completăm acele părţi care nu se pot realiza doar prin informaţie, cum e formarea unei gândiri corecte. Şi asta se poate face prin matematică, prin fizică, prin puţină filosofie şi chiar