În plin avânt economic, Turcia investeşte peste 20 de miliarde de dolari (13,6 miliarde de euro) în ample proiecte prin care urmăreşte să fluidizeze transporturile comerciale maritime şi să modernizeze infrastructura de locuinţe, astfel încât ultimul astfel de proiect anunţat de primul ministru Recep Tayyip Erdogan, "Canalul Istanbul", va străbate oraşul Istanbul şi va lega Marea Neagră de Marea Marmara, scrie Bloomberg.
Primul-ministru turc a anunţat că noul canal va avea până la 50 de kilometri lungime, 150 de metri lărgime şi 25 de metri adâncime şi va transforma oraşul Istanbul în "două peninsule şi o insulă". Deşi Erdogan a refuzat să spună cât va costa construirea canalului, primarul oraşului Istanbul Kadir Topbas a estimat costurile la peste 10 miliarde de dolari (6,8 mld. euro).
Turcia a anunţat şi alte proiecte ambiţioase de construire a două poduri, unul peste strâmtoarea Bosfor şi unul peste Golful Izmit de la Marea Marmara, ale căror costuri se ridică la 12 miliarde de dolari (8,1 miliarde de euro).
"Canalul Istanbul" urmează să fie pus la punct în următorii doi ani, scopul noii construcţii fiind devierea transporturilor comerciale dinspre canalul Bosfor către noul canal, a cărui capacitate de transport se aşteaptă să fie de 160 de vase zilnic (incluzând tancurile transportatoare de petrol).
În anul 2009 au fost transportaţi prin canalul Bosfor aproape 2,9 milioane de barili de petrol pe zi, în scădere faţă de anul 2004, când au fost transportaţi 3,4 milioane de barili. Diferenţa dintre strâmtoarea Bosfor şi noul canal este că acesta din urmă va permite accesul unor vase petroliere cu capacitate mai mare decât în prezent, astfel încât cantitatea totală de petrol care va intra în Marea Neagră s-ar putea dubla.
"Canalul va elimina blocajele din porturi şi va reduce timpul de tranzit, în