Diferenţele dintre rural şi urban în ceea ce priveşte accesul copiilor la educaţie sunt încă mari, arată Raportul Naţional asupra Stării Sistemului de Învăţământ pe anul 2009-2010. Documentul realizat de Ministerul Educaţiei ar trebui prezentat în Parlament, însă momentul este amânat.
Raportul asupra Stării Sistemului de Învăţământ ar trebui publicat, potrivit legii, la sfârşitul fiecărui an şcolar. Este vorba despre un document care conţine cifre şi comparaţii faţă de anii precedenţi în ceea ce priveşte numărul profesorilor, al elevilor şi studenţilor angajaţi în procesul de educaţie publică; rate ale abandonului şcolar, procentaje ale inserţiei absolvenţilor pe piaţa muncii. Raportul este realizat cu ajutorul datelor Institutului Naţional de Statistică.
Mai puţini profesori şi elevi
Cauză directă a crizei economice - faţă de anul trecut, numărul bugetarilor care lucrează în educaţie a scăzut cu 2,3%. Avem 268.679 de educatori şi profesori în sistem, adică aproape 70% din numărul total. De câţi elevi se ocupă un profesor în 2009-2010? Raportul elevi per profesor nu s-a schimbat în ultimul an - 17 elevi la un cadru didactic în învăţământul primar şi 11 elevi la un profesor, în gimnaziu. În universităţi, raportul a ajuns la 25 la un profesor.
La clasele primare, numărul elevilor din anul şcolar 2009-2010 a scăzut cu 13.500 faţă de anul anterior. Acelaşi trend, dar mai accentuat, se observă la gimnaziu, unde numărul de elevi a scăzut cu 19.200 faţă de 2008-2009. Este de aşteptat ca trendul descendent să se menţină - teorie confirmată de prognozele demografice - subliniază autorii raportului.
„Pierdem capital uman de calitate"
În schimb, desfiinţarea şcolilor de arte şi meserii a mărit numărul liceenilor. Cu toate acestea, diferenţa între numărul elevilor din oraşe înscrişi la liceu şi a celor care locuiesc la sate este foarte ma