Libertatea presei în România se află în picaj pentru al treilea an consecutiv, ajungând pe locul 52 în lume din acest punct de vedere în anul 2010, au constatat analiştii media de la ActiveWatch şi Agenţia de Monitorizare a Presei.
Printre cele mai grave probleme ale presei româneşti se numără lipsa unei demarcaţii clare între publicitate şi produsele jurnalistice, publicul fiind asaltat cu reclame mascate sau aşa-numitele „proiecte speciale". „Conţinutul editorial relevant şi verificabil este pe cale de dispariţie, sufocat de jurnalismul de haită, isteric, manipulator, opinia partizană şi infotainment", remarcă specialiştii proiectului FreeEx.
Raportul FreeEx remarcă faptul că în presa românească „a fost inventat un nou gen jurnalistic: telenovela politică în direct, non-stop. În fiecare zi, în platourile televiziunilor sunt invitaţi reprezentanţi ai partidelor şi „analişti" dintre cei mai neobişnuiţi. De mai multe ori pe zi, în emisiuni maraton, aceştia dezbat „subiectele zilei" şi ajung să se certe pe orice temă, acuzându-se unul pe altul de politizare şi manipulare, ca într-o telenovelă fără sfârşit. Protagoniştii trăiesc într-o continuă conspiraţie nedovedită, iar jurnaliştii nu depun eforturi să clarifice lucrurile".
Raportul constată că situaţia este similară cu situaţia televiziunilor din Italia, cu o excepţie notabilă: „în locul femeilor tinere cu sâni dezgoliţi, apar bărbaţi încruntaţi, la costum. (...) E din ce în ce mai răspândită ideea că toţi politicienii sunt la fel şi că nu contează pe cine alegi".
De la începutul crizei economice, au fost concediaţi 6.000 de angajaţi din mass-media (jurnalişti şi personal tehnic) şi peste 60 de ziare locale s-au închis. În 2010, veniturile din publicitate au scăzut şi tirajele mai multor ziare quality s-au înjumătăţit faţă de anul precedent, mai arată raportul FreeEx.
Jurnaliştii au fost