Guvernul a aprobat, recent, o listă cu principalele proiecte care vor fi realizate în parteneriate public-private, patru dintre acestea vizând sectorul energetic. Valoarea totală a celor patru proiecte din sectorul energetic depăşeşte zece miliarde de euro.
Un proiect este cel privind reactoarele 3 şi 4 de la Cernavodă, care a trecut deja printr-un eşec prin retragerea investitorilor. Alt proiect este cel privind interconectorul AGRI, un proiect dificil, care ar putea intra în concurenţă cu Nabucco din cauza surselor de aprovizionare cu gaze. Al treilea proiect este legat de reabilitarea centralei termoelectrice Doiceşti, pe care Ministerul Economiei doreşte cu orice preţ să o salveze de la închidere. Cel de-al patrulea proiect este realizarea hidrocentralei Tarniţa-Lăpuşteşti.
Cum se va împărţi Azerbaidjan între AGRI şi Nabucco?
Prin proiectul AGRI, părţile implicate doresc să transporte gaze din Azerbaidjan către Europa. Gazele vor fi furnizate pe ruta Baku (Azerbaidjan) -Kulevi (Georgia) - Constanţa (România).
Gazele din Azerbaidjan vor fi lichefiate în Kulevi şi apoi transportate prin Marea Neagră până în Constanţa, unde va avea loc un proces de delichefiere prin terminalul LNG. În proiect sunt implicate patru state: Azerbaidjan, Georgia, România şi Ungaria, acestea punând bazele unei companii de proiect cu sediul la Bucureşti. Potrivit estimărilor, proiectul va costa, în funcţie de capacitatea de transport, până la 4,5 miliarde de euro.
Terminalul de la Constanţa depinde de AGRI
Pentru acest terminal, a fost elaborat deja un studiu de fezabilitate finanţat de Agenţia SUA pentru Comerţ şi Dezvoltare (USTDA). Însă, când s-a elaborat acel studiu nu se puseseră bazele proiectului AGRI. „Studiul a fost elaborat având în vedere mai multe surse de aprovizionare, traversând Bosfor-Dardanele“, a declarat Corneliu