Tot mai multe state impun taxe pe poluare și oferă bonusuri pentru achiziția de mașini electrice și hibride, în dorința de a împinge cumpărătorii către mașini cu emisii de noxe cât mai reduse. Oficialii ACEA consideră însă că este nevoie de un sistem unic de taxare la nivelul UE.
Raportul anual al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile, „ACEA Tax Guide“, arată că în acest an numărul țărilor care impun taxe pe poluare a crescut la 19. Din nefericire, aceste taxe diferă destul de mult de la un stat la altul, ceea ce încurajează situații de genul celei din România, unde modul de calcul al taxei a fost modificat în fiecare an, din cauza neconcordanțelor cu legislația europeană.
„Sistemul de taxare bazat pe emisii de CO2 este o unealtă importantă pentru a modela cererea clienților în vederea achiziționării de mașini eficiente. Totuși, doar o schemă armonizată de taxare la nivel european va da pieței semnalul clar pentru atingerea țintei de emisii. Sistemele de taxare fragmentate au un efect negativ asupra pieței interne a UE. ACEA, ca reprezentant al industriei auto europene, îndeamnă guvernele să se implice mai mult în rezolvarea problemei armonizării sistemelor de taxare“, consideră Ivan Hodac, secretarul general al ACEA.
414 miliarde de euro anual, din taxe auto
Potrivit ACEA, guvernele europene au încasat în 2010 - în total, din TVA, taxe de înmatriculare, taxe pe deținere și pe utilizare - nu mai puțin de 414,3 miliarde de euro. În acest context, România încasează una dintre cele mai mari TVA (24%), fiind depășită doar de Danemarca, Ungaria și Suedia (25%). La capitolul taxe de înmatriculare, Guvernul român a impus un sistem de calcul care are la bază, conform ACEA, cilindreea, norma de depoluare și emisiile de CO2. Danemarca, în schimb, taxează cu 105% mașinile cu un preț de până la 10.600 de euro și cu 180% suma care, eve