Strategia de export a României pentru anii 2011-2015 redactată de specialiştii Ministerului Economiei şi lansată în dezbatere publică mizează pe produsele care în mod tradiţional sunt exportate de ţara noastră, precum cele provenite din industriile de prelucrare a lemnului, auto, textilă şi IT. Pe lângă piaţa europeană, sunt vizate pentru viitor pieţele din Rusia, China, Japonia sau Statele Arabe.
„Noua strategie de export se va axa pe domeniile cu tradiţii de export şi de înaltă performanţă precum îmbrăcăminte, încălţăminte, mobilier, vinificaţie, produse alimentare, arte şi meserii, construcţii de maşini, mijloace de transport, electronică, electrotehnică, tehnica militară, tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor”, se arată în document.
În acelaşi timp, luând în considerare noile tendinţe ale cererii mondiale de comerţ, Strategia are în vedere crearea şi promovarea ofertei de export în domenii care au mare potenţial cum ar fi agricultura bio, procesarea materiei prime agricole, industria emisiilor de carbon scăzute, servicii profesionale, nanotehnologie, design sau cele legate de valorificarea surselor regenerabile de energie.
Ţări vizate pentru fiecare produs de export
Pieţele vizate cu predilecţie de Strategie, pe lângă cele ale statelor din Uniunea Europeană, se numără cele din Rusia, China, India, Japonia, ţările arabe sau Statele Unite, în funcţie de produsele care se doreşte a fi exportate. Astfel, pentru construcţiile de maşini există peste 50 de pieţe disponibile, dar se va pune accent pe cele din China şi Rusia (în acest caz mai ales pentru construcţiile navale).
În sectorul IT pieţele ţintă sunt cele din Orientul Mijlociu, Africa de nord, Japonia, iar mobila românească urmează a fi promovată în special în Rusia, Statele Unite, Statele Arabe şi UE. Confecţiile vor ajunge mai ales în Japonia, SUA şi UE, iar încălţămintea în