Deşi în continuă extindere, piaţa românească de artă nu se va putea racorda la cea mondială fără o analiză realistă şi strategii coerente, spun experţii. Sursa: CODRIN PRISECARU
"Până la ora actuală, arta românească nu are cotă pe piaţa universală", spune Ariadna Zeck, expert şi istoric de artă, directorul casei Ara Art Collection, la finalul unei licitaţii în cadrul căreia s-au vândut câteva capodopere semnate de pictori români consacraţi, cum ar fi Ressu, Vermont sau Ghiaţă.
Ariadna Zeck a analizat, pentru EVZ, piaţa de artă din România.
EVZ: Cum arată piaţa de artă la momentul actual?
Ariadna Zeck: În toată Ungaria sunt doar trei case de licitaţie, dintre care una se află la Budapesta, în timp ce la noi sunt patru doar în Bucureşti, ceea ce este foarte mult. Mai există o casă de licitaţie în Timişoara, dar toată marfa din ţară vine la Bucureşti. Este o piaţă care creşte, dar trebuie ca preţurile să fie făcute corect şi, totodată, să fie şi atractive.
Este o meserie teribil de grea. Expertul trebuie să fie teoretician istoric de artă... Un bun expert este un teoretician care are în coasta lui un practician, un pictor, care ştie pensulaţie. Eu îl am pe domnul Mavrodin. Pentru un colecţionar este foarte greu să recunoască dacă o operă este sau nu originală, dacă nu are un consilier.
Legea îi obligă pe colecţionari să îşi ia un consilier, altfel oamenii nu pot merge să se plângă că au luat un fals de undeva dacă nu au fost însoţiţi la momentul achiziţionării operei, de un consilier.
Care sunt cotele artiştilor români pe piaţa internaţională?
Există şi un secret profesional pe care nu vreau să îl fac deocamdată public: până la ora actuală, arta românească nu are o cotă reală pe piaţa universală. Îi scoatem din discuţie pe Marcel Iancu, Brauner, creator de curente culturale europene, Brânc