Compania americană Boeing a vrut să revoluţioneze producţia de avioane cu modelul Dreamliner, a cărui fabricare a urmat tehnica modulară, bazată pe subcontractare.
Dar pentru că a subcontractat excesiv fabricarea pieselor, aeronava are în prezent probleme de producţie, din cauza cărora lansarea Dreamliner a depăşit cu mult termenele, iar amânările ar putea costa miliarde de dolari, scrie publicatia germană Der Spiegel.
Cu opt ani în urmă, managerii producătorului american de aeronave Boeing au pus la cale un plan de a construi avioane aşa cum se fabrică maşinile: componentele să fie fabricate de către subcontractanţi, iar pasul final, asamblarea, să fie făcut de compania-mamă. O vizită la fabrica Boeing din Everett, Washington, reprezintă fotografia cea mai clară pentru modul în care construirea primului avion cu tehnica modulară este aproape de eşec.
Aici, aeronavele Dreamliner stau aliniate pe platforma de lucru a fabricii, ca într-o linie de asamblare a unei fabrici. Mare parte dintre avioane sunt proaspăt vopsite şi chiar au şi logo-urile companiilor aeriene Air India sau Japan Airlines.
Cu toate acestea, niciun cumpărător nu a primit modelul, al cărui preţ este 185 de milioane de dolari (124 de milioane de euro), deoarece nu au fost date autorizaţiile de funcţionare din cauza unor probleme la softuri şi la sistemele electronice.
O nouă etapă în epoca aviaţiei?
Niciun alt proiect, cu excepţia modelului Airbus A380, nu a alimentat atât de mult imaginaţia experţilor şi fanilor în aviaţie din toată lumea precum s-a întâmplat cu modelul 787 Dreamliner.
La momentul lansării oficiale a proiectului în anul 2003, părea că se conturează o nouă eră în aviaţia civilă. Producătorii Boeing promiteau pasagerilor săi mai multe compartimente, o calitate mai bună a aerului din cabină şi geamuri mai mari din "sticlă inteligentă", care