Mesajele bancherilor de intensificare a luptei pentru atragerea de clienţi se văd încă foarte puţin în marjele de dobândă - ecartul dintre dobânzile percepute la credite şi cele plătite la depozite - în relaţia cu clienţii.
În luna martie restrângerea marjelor a fost ceva mai vizibilă la lei, unde ecartul dintre dobânzi a coborât cu aproape o jumătate de punct procentual pentru populaţie, respectiv cu mai bine de un punct la companii. Ajustarea vine însă după un salt consistent în februarie. La valută evoluţia a fost similară,
Ieftinirea creditării a fost constant acompaniată de reducerea dobânzilor plătite la depozite, astfel că ecartul a fost aproape constant în ultimul an. O corecţie vizibilă a apărut abia în decembrie anul trecut, însă de atunci bancherii nu au cedat mai nimic.
La creditele noi în lei pentru populaţie, dobânda medie a coborât în martie cu puţin peste o jumătate de punct procentual, până la 12,95% pe an. În paralel, dobânda la depozite a fluctuat foarte puţin, apropiindu-se de 7% pe an, ceea ce a dus la o îngustare a marjei cu circa jumătate de punct.
Bancherii şi-au făcut însă curaj în ultimele luni doar să "testeze" piaţa cu oferte promoţionale de credite, urmând să se hotărască dacă merg definitiv pe o scădere a dobânzilor în funcţie de reacţia cererii.
"Noi avem o campanie pentru creditele de consum în lei de câteva luni. Impactul a fost foarte bun şi a generat un flux de vânzări destul de susţinut în aceste luni, cea mai bună lună fiind chiar aprilie. La nivelul actual de concurenţă estimez că cel puţin în următoarele luni vom vedea în continuare oferte bune în piaţă şi nu creşteri de preţ", spune Gabriela Nistor, director executiv de retail la Banca Transilvania.
Ofertele promoţionale au ieftinit creditele de retail
Valul de oferte promoţionale se reflectă şi în statisticile BNR: dobânda anuală