Vânzările cu amănuntul în blocul comunitar sunt în scădere, cele mai afectate fiind „ţările periferice“ zonei euro. În 2009, puterea de cumpărare a scăzut în 12 state. Consumul din Uniunea Europeană s-a redus semnificativ în martie 2011, faţă de aceeaşi lună a anului trecut. Puterea de cumpărare a românilor a scăzut în primul an de recesiune.
Vânzările cu amănuntul, unul dintre cei mai importanţi indicatori ai ieşirii din recesiune, arată, în continuare, că majoritatea statelor UE îşi păstrează un consum de austeritate. În luna martie a acestui an faţă de acceaşi lună din 2010, retailul a scăzut cu 1,7% în zona euro şi cu 1% în UE.
Cel mai mult s-au diminuat vânzările de alimente, băuturi non-alcoolice şi tutun, cu 2,1%, respectiv 2,3%. Cele mai ample scăderi s-au înregistrat în Spania, Danemarca şi Portugalia, în timp ce Polonia, Luxemburg şi Lituania au marcat cele mai mari creşteri. Câteva state au decis să păstreze confidenţiale aceste date. Este vorba despre Olanda, Italia Grecia, Cipru şi Cehia.
În România, scăderea anuală a vânzărilor cu amănuntul s-a adâncit în martie la peste 5%, faţă de 4,8%, nivel înregistrat cu o lună mai devreme. Primul an de recesiune în România a diminuat puterea de cumpărare a populaţiei la un nivel de 46 PPS, indicator ce măsoară această componentă, raportat la nivelul standard în UE de 100 PPS.
12 state au marcat scăderi ale puterii de cumpărare în 2009, însă acestea au un indicator cu mult peste cel al României. Luxemburg rămâne ţara cu cel mai ridicat nivel de trai, în timp ce Bulgaria - care a marcat o stagnare a puterii de cumpărare în 2009 - are cel mai scăzut nivel de trai, de 44 PPS.