Primul trimestru al anului a adus scumpiri de 4-7% ale preţurilor carburanţilor la pompă, în urma creşterii cotaţiilor internaţionale pentru ţiţei, benzină şi motorină. Potrivit calculelor noastre, Petrom şi Rompetrol au majorat preţul benzinei cu circa 4-5% în intervalul 1 ianuarie - 31 martie 2011, iar pe cel al motorinei cu 6-7%.
Cele două companii petroliere au arătat, în repetate rânduri, că factorii care au influenţat preţul carburanţilor la pompă au fost, în principal, cotaţiile internaţionale pentru ţiţei, benzină şi motorină, dar şi cursul de schimb leu-dolar (produse importate), leu-euro (exporturi) şi euro-dolar (exporturi). Un alt factor important este reprezentat de taxele şi accizele încasate de stat şi care reprezintă aproape jumătate din preţul carburanţilor la pompă.
Alte influenţe în preţ vin din cotaţiile biocarburanţilor, amortizarea investiţiilor companiilor în dezvoltare şi tehnologie, dar şi din costuri logistice cauzate de infrastructura slabă din ţara noastră.
Fiecare companie petrolieră are propriul mod de calcul al preţului carburanţilor la pompă, în funcţie de costurile de achiziţie şi procesare ale ţiţeiului, de distribuţie ale combustibililor şi de operare ale reţelei.
Companiile nu preiau, ca atare, în preţul de la pompă, creşterile reflectate de cotaţiile pentru ţiţei şi carburanţi, ritmul de majorare fiind unul mult mai redus.
* Cotaţiile pentru ţiţei s-au apreciat cu 14-16%
Pe pieţele internaţionale, preţul ţiţeiului a urcat, în intervalul 1 ianuarie - 31 martie 2011, cu 14-16%. Cotaţiile internaţionale pentru motorină au crescut cu 19% în primul trimestru, iar cele pentru benzină s-au apreciat cu 14% (n.r. calcul efectuat în funcţie de mediile lunare ponderate în lei).
Un factor care a mai temperat influenţa cotaţiilor internaţionale din primul trimestru a fost evoluţia cursului leu-dola