Romanii si grecii sunt printre cetatenii europeni care identifica cele mai putine oportunitati de afaceri, in timp ce la polul opus se afla suedezii, finlandezii si norvegienii, potrivit unui studiu realizat de Global Entrepreneurship Monitor (GEM).
Astfel, Romania ocupa penultima pozitie intre cele 23 de tari europene prezente in raport, cu aproximativ 17,5 puncte, in urma noastra aflandu-se doar Grecia.
Alti europeni care nu vad foarte multe posibilitati de a lansa un business sunt locuitorii din Spania, Portugalia, Irlanda si Croatia. De altfel, tarile aflate la coada acestui top sunt si printre cele mai lovite state europene de criza economica.
"In privinta oportunitatilor antreprenoriale, cred ca cifrele GEM pentru Romania sunt putin distorsionate, ceea ce poate avea mai multe cauze. Vorbesc zilnic cu foarte multe persoane, mai ales tineri, care imi spun ca vad numeroase oportunitati antreprenoriale. Poate ca motivatia cifrelor sunt legate de doua categorii foarte importante de populatie, respectiv populatia in varsta (foarte numeroasa in Romania si care nu intelege suficient de bine notiunea de antreprenoriat) si populatia care pleca la munca in Occident (care pleaca tocmai pentru ca nu vede oportunitatile de a incepe o activitate antreprenoriala in Romania)", afirma Marius Ghenea, unul dintre cei mai cunoscuti antreprenori romani si profesor de antreprenoriat la Maastricht School of Management.
Cu privire la aceasta a doua categorie de populatie, cei care emigreaza, un lucru interesant si incurajator este ca, multi dintre cei care se intorc, decid sa dezvolte aici o afacere. "Au marele avantaj ca au invatat foarte bine regulile economiei de piata in Occident si au acumulat si mici sume de bani, care pot reprezenta un capital de start util pentru multe afaceri, mai ales in zona serviciilor", adauga Marius Ghenea.
Si Daniel Ti