Companiile romanesti incearca sa retraiasca o etapa de crestere intrerupta brusc de recesiune: dupa trei ani de criza financiara antreprenorii autohtoni vor din nou sa cumpere active pe pietele din strainatate. Arabesque este cel mai proaspat exemplu.
Mai multe firme romanesti se bucurau de anii de boom economic prin achizitia de companii de pe pietele vecine. Era perioada 2007-2008, chiar inainte de declansarea crizei financiare. Romstal se extindea pe piata din Serbia, prin preluarea companiei Doming, Policolor cumpara o fabrica in Bulgaria, Rompetrol achizitiona o retea de benzinarii in Franta. De asemenea, industria IT consemna o tranzactie regionala in care cumparatorul era o companie romaneasca: Siveco Romania prelua in 2008 integral compania Latona din Bulgaria cu care producatorul roman de software colabora inca din 2003.
Ulterior, de-a lungul anilor de recesiune economica, firmele romanesti au blocat planurile de dezvoltare, astfel incat o tranzactie in strainatate nu a mai intrat in strategia intreprinzatorilor autohtoni.
Totusi, curajul incepe sa ii caracterizeze din nou pe afaceristii romani, cel mai proaspat demers fiind al Arabesque, cel mai mare distribuitor de materiale de constructii din Romania, care vrea sa-si extinda operatiunile externe si studiaza achizitia unor jucatori straini.
Arabesque activeaza in prezent pe pietele din Romania, Republica Moldova, Serbia, Bulgaria si Ucraina. Din cele 38 de centre comerciale ale grupului, 18 sunt in Romania.
"Pe plan extern vrem sa dezvoltam afacerile in tarile din jur, cautam noi locatii in care nu suntem deocamdata prezenti si studiem posibilitatea achizitionarii unor alti jucatori", a spus, potrivit Mediafax, proprietarul grupului, Cezar Rapotan.
El a precizat ca in Romania Arabesque are in lucru doua noi centre de distributie, la Suceava si Bacau.