Dacă au nevoie de vreun act notarial sau de stare civilă, ori şi-au pierdut paşaportul şi n-au cum se întoarce în ţară, cetăţenii români aflaţi în Japonia apelează degeaba la ambasada de la Tokyo. Singurul ajutor pe care îl primesc este ... anunţul - apărut vinerea trecută pe site-ul ambasadei, după ce GÂNDUL semnalase o serie de disfuncţionalităţi în activitatea acesteia - cum că "din motive obiective, secţia consulară este închisă până la o dată nedefinită"!
Pentru a afla ce pot face în această situaţie cetăţenii români din Japonia lăsaţi fără asistenţă consulară, am adresat MAE următoarele întrebări:
- Care sunt, concret, "motivele obiective" ale închiderii secţiei consulare?
- Ce pot face, în aceste condiţii, cetăţenii români aflaţi în Japonia care au nevoie de un serviciu consular - act notariale, documente de stare civilă etc. - şi de ce anunţul respectiv nu precizează nimic în acest sens? Mai ales că, ore în şir, la numerele de telefon ale ambasadei de la Tokyo nu răspunde nimeni, nici în timpul programului de lucru, nici în afara lui.
- Acest comportament al funcţionarilor ambasadei - ca şi anunţul amintit - trebuie considerat o dovadă a respectului faţă de cetăţenii români?
Iată ce răspuns am primit din parte MAE, semnat ... "Direcţia Comunicare şi Diplomaţie Publică": "Urmare producerii seismului de mare intensitate din nordul Japoniei din 11 marti 2011, Ministrul Afacerilor Externe a depus eforturi constante pentru a răspunde nevoilor cetăţenilor români aflaţi pe teritoriu acestui stat. Astfel, în perioada în care a fost demarată procedura de evacuare a cetăţenilor români, MAE a trimis, în regim de urgenţă, o echipă consulară formată din 3 consuli pentru a facilita accesul acestora la asistenţă consulară de specialitate. Ulterior, ţinând cont şi de nivelul ridicat de radiaţii care risca să pună în pericol starea de sănătate a