În opinia lui Jerome de Haan, șeful Mazda CSEE, programul „Rabla“ distorsionează piața, iar taxele pe poluare din Europa sunt gândite greșit, pentru că penalizează achiziția, și nu utilizarea.
Directorul Mazda pentru CSEE (Europa Centrală și de Sud-Est), Jerome de Haan, care conduce destinele brandului nipon din 15 state, este de părere că piața auto europeană va fi în acest an egală cu cea din 2010. Cât privește România, pe termen scurt, situația rămâne dificilă. „Crede cu tărie că România va avea o piață importantă în viitor. Nu imediat, ci peste patru-cinci ani. Aveți o țară mare, cu o populație numeroasă, ale cărei venituri vor crește continuu. Puteți fi siguri de asta. Doar că nu știu cât va dura procesul acesta“, a declarat pentru Capital oficialul constructorului nipon de automobile.
De Haan estimează că o piață normală pentru România ar trebui să fie de circa 150.000 de autoturisme vândute anual. „E adevărat că vârful a fost de 350.000 de unități, dar acela era un balon. Ținând cont de populație, cred că 150.000 este cifra corectă. Noi țintim o cotă de 3%, deci 4.000-5.000 de mașini. Asta, pe termen mediu, nu imediat“, spune șeful Mazda CSEE. Spre desoebire de opinia multor șefi ai unor mărci importante, cei de la Mazda par convinși că despre criză nu putem vorbi încă la trecut, deși situația nu se va înrăutăți mai mult. Oricum, așteptata creștere a vânzărilor nu va fi favorizată de piețele europene, ci de cele din Asia.
Dar „Europa nu-și va pierde atractivitatea. Este cea mai competitivă piață din lume. Poate că în termeni de volum nu mai este ceea ce a fost. Însă tehnologic, este mult peste alte piețe. Și producătorii japonezi, atunci când stabilesc designul unui nou produs, privesc în primul rând spre Europa“, spune Jerome de Haan.
Programele de casare și taxele pe poluare nu înseamnă piață liberă
Doi factori extrem de