Ce n-au uitat austriecii de la caderea Imperiului Habsburgic incoace este sa gandeasca la scara mare si sa incerce din rasputeri sa aiba un cuvant de spus la masa “celor mari”. O sa schimbam putin planul si o sa trecem de la istorie la economie, unde ironic lucrurile s-au intors in timp la 180 de grade.
Daca in Evul Mediu, otomanii bateau la portile Vienei dupa ce treceau prin foc Tarile Romane si tot ce le mai statea in cale, acum, OMV reuseste reversul medaliei : sa se infrupte acum din imensa piata a Turciei, de aproape 80 milioane de consumatori, si sa “digere” sistematic ultima sa prada, care ii da de acum companiei austriece proportii asiatice.
Indraznesc sa spun ca ieri a fost o zi istorica pentru OMV, unul din flagship-urile Austriei, care va avea impact si asupra celei mai mari companii romanesti, aflate de aproape sapte ani sub controlul companiei petroliere cu sediul la Viena.
Primul trimestru din 2011 integreaza in premiera in rezultatele consolidate ale OMV si performantele proaspetei achizitii din Turcia – Petrol Ofisi, unde austriecii si-au majorat participatia de la circa 41% la peste 96% in decembrie 2010. Efectul imediat al consolidarii: compania turceasca a contribuit in primul trimestru cu 1,8 mld. euro la incasarile OMV, din care acum Turcia inseamna aproape un sfert, mai exact 22%.
Petrol Ofisi intra pe mana austriecilor cu vanzari aproape duble fata de Petrom si devine de acum cea mai mare piata OMV. Strategia lui Wolfgang Ruttenstorfer (pe care acum o duce mai departe Gerhard Roiss, fostul nr. 2 din OMV) de a vana doar “Big Fish” a dat rezultate: in primul trimestru din 2011, OMV a avut vanzari de 8 mld. euro, adica cu aproape 400 mil. euro mai mult decat vanzarile inregistrate in intreg anul 2003 (anul de dinaintea achizitiei Petrom).
Din doua lovituri bine plasate (privatizarea Petro