Bateriile sunt sursa de autonomie a automobilului viitorului. Am zice „Simplu!“, dacă ne gândim la banalele baterii Li-Ion care ne invadează telefoanele şi notebook-urile. Însă, când vine vorba de baterii pentru maşini electrice, lucrurile sunt în altă dimensiune.
Nu ai cum să schimbi bateria la fiecare doi-trei ani şi trebuie să reziste la multiple încărcări/descărcări timp de 10 ani. O baterie Li-Ion are o un comportament foarte bun la 20 de grade Celsius. Dar ce se întâmplă dacă temperatura scade la -10 grade? Bateria funcţionează la 80% din capacitate! Iar dacă ajungem la -40 de grade tinde să se ducă spre zero. La fel la temperaturi ridicate. Adică la +60 de grade este tot zero! Deloc plăcut de vreme ce un autombil trebuie să funcţioneze la orice temperatură.
Opel este de opinie că maşinile pur electrice nu vor depăşi statutul de automobil urban. Autonomia nu va depăşi în următorii 10 ani graniţa a 200-300 de kilometri, adică dublu faţă de capacitatea actuală. Foarte puţin. Spre comparaţie, pentru a ajunge la o autonomie de 500 de kilometri, avem nevoie de un rezervor de combustibil de 46 de litri. Pentru aceeaşi distanţă ar fi nevoie de baterii în greutate de 830 de kilograme! Este evident că acel automobil ar avea probleme, de la suspensii şi până la dinamică.
Nici încărcarea nu este un subiect simplu. Bateria lui Opel Ampera se încarcă în patru ore şi oferă o autonomie de 40-80 de kilometri, în funcţie de modul de conducere, de relief, de temperatura exterioară, de folosirea sistemelor de la bord etc. Un fast-recharge este posibil. Însă, cu condiţia să ai o priză de 11kw la 400 V şi timp de o jumătate de oră. Iar dacă ai putea spera să accesezi 22 kw şi 400 V, timpul scade. Specialiştii Opel au calculat că, pentru a ajunge la visul de reîncărcare în doar trei minute (ca la benzinărie), ai nevoie de o sursă de 500 kw! Adică putem să uită