Piaţa de medicamente a crescut cu 2,8% în primul trimestru al acestui an, până la 2,4 mld. lei (570 mil. euro), potrivit datelor companiei de analiză şi studii de piaţă Cegedim România, acesta fiind cel mai slab rezultat trimestrial înregistrat de industrie în perioada 2007-2011.
"Piaţa are de suferit ca urmare a măsurilor de scădere a susţinerii publice şi de prelungire a termenelor de plată, numai o parte dintre pacienţi putându-se menţine la nivelul anterior de tratament", au spus reprezentanţii Cegedim.
Medicamentele care se eliberează pe bază de prescripţie şi care sunt decontate integral sau în diferite procente de către stat reprezintă cel mai important segment al pieţei de medicamente, având peste 80% din total. În condiţiile în care anul acesta bugetul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), principalul finanţator al sistemului de sănătate de 5,2 mld. lei (1,2 mld. euro) pentru medicamente, este cu 5% mai mic faţă de 2010 (conform datelor de pe site-ul instituţiei), era de aşteptat un recul al consumului.
Pe de altă parte, jucătorii au devenit mai precauţi şi pentru că termenele la care statul decontează aceste produse sunt mari, ajungând chiar la 250-300 de zile, ceea ce determină unele probleme de cash flow.
În ceea ce priveşte evoluţia în volum, în primele trei luni ale acestui an scăderea a fost de 5,1%. Diferenţa între evoluţia în volum şi cea în valoare reflectă o creştere a preţului mediu ponderat, adică s-au vândut mai multe produse scumpe.
Scăderile au ajuns din urmă şi giganţii farma
O analiză a evoluţiei celor mai mari jucători arată că în primul trimestru trei dintre cei mai mari cinci jucători, respectiv Sanofi-Aventis, Roche, şi Pfizer, au avut scăderi ale afacerilor de peste 5%. Este pentru prima oară în ultimii ani când scăderile au atins diviziile internaţionale ale giganţilor farmaceutici lo