Omul de afaceri Dan Ostahie, proprietarul şi preşedintele retailerului de electronice, electrocasnice şi produse IT Altex, crede că nu vom mai vedea un consum de amploarea celui din perioada de boom, dar apreciază că un nou vârf, însă de o altă amplitudine, urmează în 2012.
"În perioada de boom oamenii cumpărau pentru a-şi satisface o nevoie acumulată din trecut. Atunci ei şi-au satisfăcut nevoile pentru astfel de produse. În 2012 oamenii vor face din nou achiziţii, însă pentru perioada 2009-2010. Acest an va fi un nou an de vârf, însă nu de aceeaşi dimensiune", spune Ostahie.
El explică faptul că piaţa de profil nu poate fi păcălită. Numărul produselor achiziţionate nu se schimbă, ci doar momentul achiziţiei. "În 2009 românii au amânat achiziţiile.
Anul trecut cei care au cumpărat au făcut-o din nevoie şi s-au orientat spre produse de bază", explică omul de afaceri făcând referire la toate produsele mai puţin cele de tehnologie, unde raţiunea de cumpărare este de natură emoţională.
Mai mult, în perioada 2009-2010 tehnologia a fost cea care a susţinut vânzările, după cum spune proprietarul Altex.
2011, un an banal
Altex împarte perioada 2004-2011 în trei categorii. Astfel primii cinci ani sunt catalogaţi ca o perioadă de dezvoltare, perioadă ce a fost urmată de doi ani de scăderi, "când am învăţat jocul descreşterii". Anul 2011 este văzut ca un an cu potenţial scăzut, "un an banal, pe care nu-l vom ţine minte ca fiind marcat de lucruri foarte bune sau foarte rele", potrivit lui Cristian Moanţă, directorul de marketing şi comunicare al Altex. Totuşi, compania Altex estimează o uşoară creştere a vânzărilor în 2011, urmată de un avans mai puternic în anul următor.
Criza financiară a lovit puternic piaţa retailului de electro-IT, care s-a contractat cu 40-50% în 2009 şi cu 15% anul trecut. "Nu stăm la fel de bine precum al