„În cazul unui cutremur, scena Sălii Mari ar fi rezistat perfect, dar nu şi sala", a declarat ieri directorul Teatrului Naţional Bucureşti, Ion Caramitru, vorbind despre lucrările de consolidare ale clădirii instituţiei.
Ion Caramitru a mărturisit că abia acum poate recunoaşte public că refacerea şi consolidarea Teatrului Naţional din Bucureşti erau necesare, clădirea fiind în pericol de prăbuşire în caz de cutremur. Potrivit arhitectului, Romeo Belea, autorul proiectului de refacere şi consolidare al instituţiei, în cel mai mare pericol s-a aflat Sala Mare, (partea în care stătea publicul şi nu scena) care s-ar fi putut prăbuşi la un cutremur mai mare de 6,5 grade Richter. La două luni de la debutul lucrărilor, directorul TNB Ion Caramitru recunoaşte: „Aştept de mult să fac asta dar abia acum a venit momentul. Nimeni nu ar fi dat banii pentru lucrări dacă nu ar fi fost adevărat. Pericolul prăbuşirii acestei clădiri este real. Scena a rezistat perfect şi va rezista, dar nu şi sala". Cea mai gravă problemă este în foaierul principal şi în Sala Mare, unde în 1986 s-a lărgit spaţiul pentru asigurarea mai multor locuri, depăşindu-se astfel standardul de maxim 900 de locuri.
Dispar parcările, apar restaurante şi spaţii de agrement
După consolidare şi restaurare, clădirea va reveni la aspectul iniţial prin „înlăturarea actualei faţade adăugate foierului Sălii Mari", faţadă construită din 1.200 tone de beton. Acest „caş radiator", cum îi spune Belea, va dispărea pentru totdeauna, copertina permiţând un spaţiu pietenonal, cu o sală de expoziţie, librărie şi cafenea. Mai mult decât atât, nu va mai exista o intrare principală, ci mai multe, pe toate laturile ce vor fi descoperite. Se va pune în valoare inclusiv actuala intrare din spatele teatrului, de pe strada Tudor Arghezi, unde va fi şi un Restaurant al actorilor. Vor dispărea parcările din jur în favoa