Anul acesta, în Duminica Flo riilor, la ora slujbei de dimineaţă , au fost vandalizat e două opere ale artistului american Andres Serrano (şi, odată cu ele, grav molestaţi trei paznici muzeali). Operaţiunea, condusă manu militari, a fost efectu ată la Avignon, străvechea reşedinţă a papilor, în cadrul expoziţiei "Cred în miracole", care etala opere ale colecţiei Yvon Lambert.
Asta după ce, cu câteva zile înainte, în faţa palatului unde se afla expoziţia, avuseseră loc manifestaţii răsunătoare, organizate de cercurile catolice militante din Franţa (şi, în special, Institutul Civitas şi Agrif - adică Asociaţia generală contra rasismului şi pentru respectarea identităţii franceze), împotriva aşezării pe simeze publice a lucrării lui Serrano intitulată "Immersion/ Piss Christ". Trebuie spus că valul de mânie a ultraşilor catolici primise binecuvântarea episcopului de Avignon, dar şi încurajarea laică a deputaţilor UMP Bernard Debré şi Jean Marc-Nesme, încă din decembrie anul trecut, când expoziţia şi-a deschis porţile.
Lucrarea care i-a iritat pe credincioşi este o fotografie din 1987, executată în tehnica ilfocrom montat pe plexiglas, cu dimensiuni 59,7 cm x 40,6. Dacă veţi privi cu atenţie imaginea (foto 1), veţi putea constata că nu există nimic scandalos sau blasfematoriu la nivelul figuraţiei. E vorba despre o sugestie de trup hristic ţintuit pe un crucifix luminos, văzut pe trei sferturi din stânga, care se scaldă într-o atmosferă fluidă, cu tonalităţi roşii şi aurii. Scena, iluminată din dreapta, e străbătută de nişte mici serii de puncte albicioase, cu aparenţă de bule gazoase. Cum se poate vedea, o reluare, cu mijloace moderne, a reprezentărilor de secol XVII ale subiectului.
Ciudăţenia lucrării ţine mai degrabă de faza sa de laborator: pentru a-şi realiza fotografia, Andres Serrano declară că a umplut un