Experţii explică recesiunea de pe această piaţă prin intensificarea fenomenului de substituţie a serviciilor de telefonie fixă cu cele mobile şi cu comunicaţiile prin Internet.
Recesiunea de pe piaţa de telefonie fixă continuă. Astfel în primul trimestru al anului curent, vânzările pe piaţa serviciilor de telefonie fixă au scăzut, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, cu 13,5% şi au însumat circa 403,5 milioane de lei. lei, arată date ale Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) privind evoluţiile acestui segment de piaţă.
Diminuarea vânzărilor pe piaţa de telefonie fixă a început în anul 2008. În acest an volumul vânzărilor a scăzut, faţă de 2007, cu 5,8%, iar în 2009, faţă de 2008 - cu 12,7%. Menţinerea vânzărilor în 2010 la nivelul anului 2009 a fost posibilă datorită majorării cu circa 11% a tarifelor pentru terminarea traficului internaţional. Agenţia explică recesiunea acestei pieţe prin intensificarea fenomenului de substituţie a serviciilor de telefonie fixă cu cele mobile şi cu comunicaţiile prin Internet, ceea ce duce la diminuarea traficului în reţelele de telefonie fixă.
Datele ANRCETI arată că, în perioada de raport, volumul vânzărilor serviciilor de telefonie fixă înregistrat de „Moldtelecom" a scăzut cu 13,9% şi a alcătuit 397,5 milioane de lei, iar vânzările operatorilor alternativi au crescut cu 36,8% şi au ajuns la circa 6 milioane de lei. Urmare a acestei evoluţii, venitul mediu lunar per abonat (ARPU) s-a redus cu circa 15% şi a însumat 115,66 lei.
Moldtelecom deţine o
cotă de peste 98% din piaţă
Cu toate că vânzările pe piaţa serviciilor de telefonie fixă au scăzut, numărul abonaţilor la aceste servicii a înregistrat o creştere uşoară. Numărul acestora a sporit cu 1,7% şi a depăşit cifra de 1.164,6 milioane de lei. SA „Moldtelecom" a conectat la reţ