Liceenii de clasa a XI-a de la Colegiul Naţional „Gheorghe Lazăr“ din Bucureşti au iniţiat şi au votat legi în Sala „Spiru Haret“ din Parlament. Înainte de a vizita cele două Camere ale Legislativului, preşcolari, elevi sau liceeni pot participa la Lecţia de Democraţie, organizată de Centrul Educaţional al Camerei Deputaţilor.
„Vă mai aduceţi aminte de ceva despre Parlament de la educaţie civică din clasa a VII-a? Hai să vedem. Este format din...", îi întreabă pe tineri Oana Albu, coordonatoarea Lecţiei de Democraţie, din cadrul Centrului Educaţional şi Publicaţii al Camerei Inferioare. „Senat şi Camera Deputaţilor", răspunde rapid o tânără. La întrebarea „Care este principala atribuţie a Parlamentului?", mulţi tineri se gândesc. Câţiva şoptesc răspunsul, nefiind convinşi că este corect. „De a da legi?", „Sau le formează, le creează?", încearcă timid o altă liceană.
În prima parte a cursului, timp de o jumătate de oră, tinerilor li se vorbeşte despre procedura legislativă: cine face legile, cum se dezbat, cum se votează, ce rol au preşedinţii Camerelor. Apoi, elevii intră în roluri de parlamentari: grupaţi în două echipe, creează un proiect de lege, pe care‑l redactează şi apoi îl prezintă în faţa tuturor. Tot ei votează, mai apoi, cele două proiecte. După Lecţia de Democraţie, vizitează Parlamentul, alături de ghizi.
Cetăţenii şi dreptul de legiferare
Liceenii bucureşteni de la „Lazăr" au fost întrebaţi cine sunt cei care pot iniţia legi. Primul răspuns: „Partidele parlamentare şi deputaţii şi senatorii". „Şi pe locul doi cine poate crea legi? Cel care are cele mai multe şi care are în atribuţie şi aplicarea lor". „Guvernul" - se aude din sală. Tinerii sunt încuiaţi însă atunci când află că mai există cineva care poate crea legi. „Foarte important, o categorie pe care ar trebui să o ştiţi deja, pentru că este un drept fundamental",