În prezent, oficialii și parlamentarii europeni sunt supuși unui asediu constant a peste 15.000 de lobbiști, reprezentând 3.000 de grupuri de interese, companii de avocatură etc. Pentru reușita acestor campanii, se pun anual la bătaie sute de milioane de euro.
«Există peste 50 de români acreditați să facă lobby pe lângă Parlamentul European și care sunt înregistrați în Registrul reprezentanților grupurilor de interese. Aceștia fac lobby pentru grupuri de interese private din industria farmaceutică, auto, siderurgică, navală, energetică și de distribuție a gazului, dar și pentru interese publice, precum Uniunea Națională a Consiliilor Județene din România, Asociația Municipiilor din România sau Agențiile de dezvoltare regională», spune Radu Nicosevici, președintele Academiei de Advocacy, primul ONG din România având ca obiectiv promovarea activității de lobby.
Acesta precizează că mulținaționale care au investit și în România, cum sunt OMV Gas sau Arcelor Mittal, au cooptat și specialiști români în echipele lor de lobby european. Cât privește companiile autohtone de profil, există cel puțin 15 firme care declară că oferă servicii de relații publice, relații guvernamentale, comunicare strategică, corporate affairs sau managementul reputației. „Se estimează că piața românească de lobby are un potențial cuprins între 40 și 70 de milioane de euro anual. La ora actuală, veniturile firmelor de corporate affairs și public relations din România nu depășesc 10 milioane de euro“, spune Nicosevici.
La alte dimensiuni se prezintă piața de lobby din capitala Belgiei, ceea ce reflectă atât importanța deciziilor care se iau aici, cât și nivelul de competitivitate în materie. Dan Luca, directorul rețelei europene EurActiv, care a coordonat în 2009 un studiu privind bugetele de comunicare pentru grupurile de interese industriale din capitala Europei, estimează c