Un bucureştean reclamă faptul că firma care îi furnizează servicii de televiziune îl facturează anticipat. Reprezentanţii companiei susţin că este o practică legală, fiindcă termenul limită de plată este la sfârşitul lunii. Sursa: HEPTA
"Sunt abonat la serviciul de televiziune digitală al UPC şi am observat că mi se emit facturi la începutul lunii pentru consumul aferent lunii care tocmai a început. Termenul limită de plată este exact ultima zi a lunii în care s-a emis factura" susţine Ioniţă Nicolae, care se întreabă dacă această "facturare în avans" este legală.
Reprezentanţii firmei în cauză susţin că serviciile nu sunt plătite în avans. "Chiar dacă facturarea se face la începutul lunii, scadenţa plăţii facturii este la sfârşitul perioadei facturate. Nu este vorba despre o plată în avans", a explicat Adina Deaconu, PR & Communication Specialist UPC.
Obligaţia plăţii în avans este abuzivă
Specialiştii în protecţia consumatorului explică faptul că nu există o prevedere legislativă care să interzică în mod expres facturarea în avans a abonamentului pentru un serviciu care nu a fost prestat.
"Totuşi, clauza contractuală prin care consumatorul este obligat să plătească în avans, în condiţiile în care furnizorul nu şi-a îndeplinit propriile obligaţii poate fi considerată abuzivă. În mod normal consumatorul ar trebui să aibă posibilitatea, la momentul semnării contractului de a alege momentul plăţii - în avans sau după ce serviciul a fost furnizat", explică Mihai Titichi, consultant la Centrul European al Consumatorilor din România.
Pentru astfel de siutaţii, specialistul recomandă recomandă reclamarea furnizorului la Comisariatului Local pentru Protecţia Consumatorilor.