În primul trimestru al anului s-a atestat o creştere-record, de circa 47%, a importului şi consumului de produse petroliere. Specialiştii explică fenomenul prin înviorarea economiei, dar şi prin faptul că moldovenii nu sunt gata renunţe la automobile.
Un raport al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică (ANRE) arată că în primul trimestru al anului 2011, comparativ cu perioada respectivă a anului trecut importul de motorină a crescut cu 59,5%, cel de benzină - cu 39,5% şi cu 30,5% de gaz lichefiat.
Saltul importului a avut loc în condiţiile în care preţurile la combustibil au crescut semnificativ. Astfel, preţul mediu de comercializare cu amănuntul al benzinei şi al motorinei a crescut, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, cu 18,8% şi, respectiv, cu 21,5%, iar preţul gazului lichefiat s-a majorat cu 17,3%. Reprezentanţii ANRE nu au putut oferi o explicaţie a acestui fenomen.
Valentin Bodişteanu, preşedintele Uniunii „Importcompetrol", a declarat că în primele luni ale anului s-a atestat o cerere mai mare de combustibil pe piaţă şi, respectiv, au crescut atât importurile, cât şi vânzările.
Experţii susţin că această evoluţie s-ar datora cererii mai mari de combustibil, dar şi faptului că firmele petroliere şi-au făcut stocuri mai mari. „Chiar dacă preţul la combustibil creşte, moldovenii nu renunţă la automobil", spune Viorel Chivriga, director de departament la IDIS„Viitorul".
Totodată, Viorel Chivriga a precizat că cererea de combustibil a crescut şi datorită înviorării din sectorul transporturilor şi din agricultură. În acelaşi timp, expertul crede că firmele ce activează pe piaţa produselor petroliere au importat mai mult combustibil pentru a-şi făce stocuri. „În condiţiile în care toate prognozele arată că petrolul se va scumpi, e normal să fie adus combustibil mai mult, pentru a crea rezerve şi pentru a putea vi