România a reuşit să absoarbă până la sfârşitul anului trecut 1% din fondurile europene disponibile pentru Transporturi, adică 47 mil. euro, în timp ce în Bulgaria rata de atragere a atinsese 7%, adică 114 mil. euro.
Cu toate acestea, România are la dispoziţie 5,6 miliarde de euro pentru 2007-2013, în timp ce Bulgaria are la dispoziţie 1,8 miliarde de euro.
Cei aproape 150 de milioane de euro plătiţi în total de Bruxelles până acum României şi Bulgariei pentru proiectele europene de infrastructură reprezintă doar contravaloarea contractelor pentru proiectarea şi realizarea studiilor conexe pentru marile lucrări de infrastructură din cele două ţări, spune Dragoş Pâslaru, manager general al firmei de consultanţă GEA Strategy & Consulting.
"Nu stăm bine, dar pe de altă parte, dacă vom implementa proiectele scoase la licitaţie de Ministerul Transportului în acest an, vom reuşi să creştem gradul de absorbţie până la 40%-50%", explică Dragoş Pâslaru. Ministerul Transporturilor a atribuit prin licitaţie în urmă cu o lună contracte pentru construcţia a 183 de kilometri de autostrăzi, ce urmează a fi construite cu ajutorul unor fonduri europene în valoare de circa 1 miliard de euro.
Există însă şi analişti care sunt de altă părere. Cosmin Drăgoi, managing partner al firmei de consultanţă pe fonduri europene M27 CED Invest, crede că faptul că Bulgaria a reuşit să ne depăşească din punctul de vedere al contractării este îngrijorător.
"Trebuie menţionat că stau mai bine la contractare, însă şi în aceste condiţii este grav că ne-au luat-o înainte", explică Drăgoi.
România are disponibile fonduri europene în valoare de 5,6 miliarde de euro pentru proiectele de infrastructură finanţate din bani europeni în perioada 2007-2013. Din bugetul total, România reuşise să absoarbă la sfârşitul anului trecut circa 1%, fiind contractate proiecte în