Chiar dacă încheierea unui nou acord, pe doi ani, cu FMI-UE poate fi considerată salutară pentru că acoperă şi anul electoral 2012, economiştii sunt sceptici că Guvernul va avansa cu reformele anul viitor.
După ce în primul acord FMI şi UE ne-au ajutat să începem să tratăm cancerul din sistemul bugetar şi din finanţele ţării, noul acord îşi are ca principal scop atacarea cancerului din regiile de stat, afundate într-o gravă ineficienţă.
Reformarea companiilor cu capital majoritar de stat este cu atât mai importantă cu cât acest sector a ajuns să acumuleze arierate de circa 5% din PIB, din care 3% către mediul privat şi 2% către bugetul de stat.
Toată această ineficienţă este plătită de fiecare dintre noi în mod indirect, prin preţuri mai mari la diferite servicii sau produse ori prin împrumuturi ale statului pentru a acoperi gaura produsă de aceste companii. Pe lângă aceste reforme, este vital să continuăm tratamentul început în primul acord, pe partea consolidării fiscale şi a reformelor din instituţiile de stat.
„Ţinta de deficit bugetar pentru 2011 cred că va fi atinsă fără prea multe probleme, însă situaţia nu este tocmai favorabilă atingerii ţintei din 2012, având în vedere anul electoral în principal. În rest, cred că procesul de reformare a instituţiilor statului şi a întreprinderilor de stat va fi lent, însă măsuri bune vor fi luate în continuare, cel mai probabil până la finalul acestui an. În 2012, mă aștept la încetinirea vizibilă a reformelor“, spune Nicolaie Chideşciuc, economistul-şef al ING Bank România.
În acelaşi timp, el crede că însuşi FMI va avea o abordare ceva mai relaxată în 2012, tocmai din cauza alegerilor. „Acest lucru nu ar fi o surpriză prea mare având în vedere comportamentul lor din anul 2009, precum şi faptul că acordul actual este unul de tip preventiv, ceea ce presupune mai puţină putere de a influenţ