Cei care folosesc Internetul şi doresc să împărtăşească anumite informaţii cu prietenii lor, sau vor să promoveze un site folosesc uneltele puse la dispoziţie de Facebook, Twitter, Google Buzz sau alte reţele de socializare. Un studiu realizat de Wall Street Journal arată că, pe lângă distribuirea informaţiilor către prietenii de pe Internet, widget-urile puse la dispoziţia utilizatorilor colectează date despre site-urile pe care oamenii le accesează.
Widget-urile pentru socializare, prezente pe majoritatea site-urilor au capacitatea de a transmite faptul că un anumit utilizator a accesat o pagină de Internet, chiar dacă acesta nu foloseşte uneltele respective pentru a transmite informaţia către prietenii din reţeaua sa de socializare.
Butonul de "Like" sau alte widget-uri ale Facebook apar pe o treime dintre primele 1.000 cele mai vizitate pagini de Internet, Twitter apare pe aproximatix 25 %, iar Google este prezentă pe 20% dintre acestea.
Populare pentru capacitatea de a împărtăşi informaţii rapid sau potenţialul pe care îl au în a promova o anumită pagină de Internet, widget-urile sunt şi unelte foarte puternice de urmărire a utilizatorilor.
Widget-urile funcţionează în aşa fel încât o persoană nici nu trebuie să fie logată pe contul de Facebook sau Twitter, ci trebuie să o fi făcut în ultima lună, iar faptul că a fost închis browser-ul sau stins calculatorul nu afectează situaţia. Pentru ca urmărirea utilizatorului să înceteze, acesta trebuie să se delogheze folosind opţiunea de "Log out" sau un echivalent de pe reţelele de socializare.
Facebook, Twitter, Google şi alţi creatori de widget-uri susţin că nu folosesc datele colectate pentru a urmări utilizatorii. Reprezentanţii Facebook au declarat că acestea sunt folosite doar în scopuri publicitare, când cineva foloseşte un widget pentru promova conţinutul u