Peste 20 de mărci auto au înregistrat o creştere în intervalul ianuarie-aprilie din acest an, potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile, în timp ce alte 30 continuă declinul.
Dintre cele care cresc, trei şi-au dublat sau chiar triplat vânzările faţă de perioada similară a anului trecut, în timp ce alte 15 au înregistrat creşteri de două cifre. Cele mai mari creşteri au fost înregistrate de mărcile de camioane MAN şi Scania, dar şi de mărci premium şi de lux precum smart, Porsche MINI sau Audi. De partea cealaltă a clasamentului, scăderi de două cifre înregistrează în continuare mărcile de volum precum Fiat (-17%), Dacia (-33%) sau Chevrolet (-35%).
Luna trecută s-au vândut pe piaţa locală aproape 8.500 de autoturisme, în scădere cu 14% faţă de perioada similară a anului trecut, în timp ce la nivelul primelor patru luni scăderea a ajuns la 13%, conform statisticilor jucătorilor din piaţă.
Mai mult, dacă în primele două luni ale acestui an piaţa încă era "pe plus", primăvara nu a adus nicio dezgheţare a vânzărilor, ci un recul al acestora, atât martie - când scăderea a fost motivată de întârzierea programului de casare, cât şi aprilie aducând noi scăderi, într-o perioadă în care în fiecare lună jucătorii din auto declară că "mai jos de atât nu se poate".
"Există trei motive pentru care programul de casare nu a mai adus o «gură de oxigen» pieţei. Primul îl reprezintă diminuarea numărului de maşini vechi din România faţă de anul trecut, acum fiind posibil să fi rămas maşinile care încă funcţionează şi cele deţinute de proprietari care nu-şi permit o maşină nouă. Al doilea motiv îl reprezintă încrederea consumatorilor în mediul economic, care nu a crescut, iar al treilea, politica de credite a băncilor care nu s-a relaxat", a spus George Kyriazis, directorul general al Toyota România.
În acest context, c